Tilleke Schwarz: ik heb ervan genoten!

Ik heb een aantal jaren (periode 1985 – 1990) op de Vrije Academie doorgebracht, zowel in De Gheijnstraat als aan de Paviljoensgracht voor een dag in de week. Ik heb ervan genoten! De vrije opvattingen van het “instituut” sloten aardig aan bij mijn eerdere opleiding aan de AKI in Enschede in de zestiger jaren.

Traditioneel maar wel goed van kleur

Ik had daarna een aantal jaren niets met mijn kunstopleiding gedaan en het begon weer te kriebelen en dus wilde ik weer beginnen. Via via hoorde ik over de Vrije Academie en nam werk (tekeningen en borduurwerk) mee om advies te vragen, wat ik het beste kon gaan doen. Ik werd ontvangen door Rudi Rooijackers (beeldhouwer en adj. directeur). Hij schrok van mijn borduurwerk, geloof ik, dat toen nog vrij traditioneel was. Hij mompelde: veel te traditioneel maar wel goed van kleur. Ik antwoordde, dat ik niet was gekomen om mijn werk te laten bewonderen, maar een advies wilde, welke begeleiders mij verder konden helpen. Zijn advies was modeltekenen en lessen bij Trix Zwartjes (echtgenote van Frans) vanwege de link met textiel. Dat bleek een prima advies.

Feathers 2018 (Tilleke Schwarz)
Feathers 2018 (Tilleke Schwarz)

Ik heb veel modelgetekend en daardoor verbeterde mijn lijnvoering en kijk op compositie. Modeltekenen heb ik een korte tijd bij Peter Gentenaar gedaan, maar dat sloot niet aan bij mijn behoefte. Daarna kreeg ik heel inspirerend les van Pien Hazenberg en daar heb ik veel aangehad.

Trix Zwartjes: kunstenares én docent

Ik heb vele jaren les gehad van Trix Zwartjes. Trix had een bijzonder vermogen om zich in haar deelnemers te verdiepen en iedereen te begeleiden op een manier, die aansloot bij wat er voor die persoon nuttig en nodig was. Ze was eigenlijk meer een psycholoog dan een kunstenares. Zij besprak aan het einde van de dag altijd de resultaten van wat iedereen ervan gebrouwen had en van die besprekingen heb ik veel geleerd. Ze zag potentie in ieders werk (soms maar in een detail) en stimuleerde die persoonlijke kwaliteiten verder uit te bouwen. In de loop der jaren heb ik gezien dat haar positieve benadering voor veel deelnemers tot geweldige resultaten leidde.
Trix zag hoe ik tekende en was verrast over het verschil met mijn borduurwerk (borduren deed ik thuis). Ze heeft me toen het advies gegeven te borduren zoals ik tekende en dat heeft een geweldige invloed op mijn werk en ontwikkeling gehad, waarvoor ik haar nog altijd dankbaar ben. Trix is vooral bekend als echtgenote en muze van Frans Zwartjes, maar daarmee doe je haar beslist te kort. Ze kan geweldig lesgeven.

Palviljoensgracht: werken en eten

Ik heb ook leuke herinneringen aan de directeur Bob Bonies. Sympathieke man. Ik heb er geen les van gehad, maar herinner me dat veel leerlingen op de Vrije Academie een beetje bang voor hem waren. Zeker niet terecht!!!! Hij kon soms wat stug en schutterig zijn, maar dat was eerder verlegenheid. Bob heeft zich geweldig ingezet voor de Vrije Academie en ook voor sommige kunstenaars.

Verder leverde de Vrije Academie leuke vriendschappen op en herinner ik me weekeinden aan de Paviljoensgracht met zo’n 15 tot 30 deelnemers, waar we aten en werkten. Iedereen nam wat eetbaars en wijn mee. Heel stimulerend.

Tilleke Schwarz
www.tillekeschwarz.com