De kunstenaars

De kunstenaars

Aart van den IJsselAat VerhoogAdèle de BeaufortAndries MinderhoutAnton MartineauBer MengelsBerry HolslagBob BoniesCarla van der VorstChris de MoorChrista van SantenCo WesterikConny DenisEd van WijkFerry SlebeFrans ZwartjesFrederick LinckGeorg HadelerGeorge LampeGerard FieretGerard LutzGerard VerdijkGust RomeijnHenk PeetersHenk TrumpieHermanus BerserikHessel de BoerHuub HierckIngrid RollemaJaap de BoerJan CremerJan van Heel Jan OlyslagerJan RoëdeJan SierhuisJan SnoeckJosephine SloetKees AndreaLeo van der KrukLeon ZeldenrustLichel van der EndeLivinus van de BundtLotti van der GaagLouis MeysMarijke VerhoefMarinus BoezemMax VelthuijsMieke van der BurgtMiep de LeeuweNol KroesPaul HosekPeter GentenaarPhil van de KlundertPien HazenbergPim van der MaasRenske MorksRudi RooijackersRuud MonsterTomas RajlichTon HoogendoornTrix ZwartjesVictor MeeussenWil BouthoornWil KorrelboomWillem SchroferWilly Rieser
Aart van den IJssel, deelnemer vanaf 1947, docent van 1953 tot en met 1964

Aart van den IJssel met leerling, ca 1960
Aart van den IJssel met leerling, ca 1960
Aat Verhoog, deelnemer/assistent van 1952 tot 1956, docent van 1956 tot 1970

Aat Verhoog met Droom van de generaal 1956Aat Verhoog met Droom van de generaal 1956

“Het is niet erg als je steen kapot is, als je maar met een goede litho eindigt.”
Adèle de Beaufort, deelnemer van 1947 tot 1952

Leon Zeldenrust en Adèle de Beaufort, 2006, foto Ruud van der Lem
Leon Zeldenrust en Adèle de Beaufort, 2006, foto Ruud van der Lem

“Het was een bewuste keuze voor een niet-materialistisch bestaan. Al die mensen die zichzelf belangrijk vinden, dat heb ik mijn jonge jaren wel gezien. Dat rijke leven … ”
Andries Minderhout, deelnemer van 1948 tot 1959 en in 1953 assistent

Andries Minderhout
Andries Minderhout met een werk

“Behalve dat je er leerde om een penseel vast te houden en verf te mengen, leerde je ook om een bepaalde verantwoordelijkheid te dragen en om je te gedragen als mens ook.”
Anton Martineau, werkte aan het Westeinde van ca 1947 tot 1949, was begeleider van 1968 tot 1971

Anton Martineau
Anton Martineau

“Het ging niet alleen om de kunst, maar ook om de relatiesfeer. Je was vrienden van elkaar en je tobberde en rommelde er met zijn allen voor een doel. De saamhorigheid was zeer waardevol.”
Ber Mengels, begeleider van 1954 tot 1979

Ber Mengels in zijn klas aan de Hoefkade
Ber Mengels in zijn klas aan de Hoefkade

Berry Holslag, deelnemer van 1965 tot 1969, begeleider van 1973 tot 1977

Bob Bonies, deelnemer vanaf 1955 tot ca. 1960, directeur van 1988 tot 2001

Omslag prospectus 1989-1990, ontwerp Bob Bonies
“Er was nooit een onderscheid tussen amateurs en professionals. Het ging om de gedrevenheid en de wil om onderzoekend bezig te willen zijn. Dat stond centraal.”
Carla van der Vorst CarlaV), deelnemer jaren ’60, leerling van Will Korrelboom

leren pak van CarlaV gemaakt voor Jerney Kaagman
leren pak van CarlaV gemaakt voor Jerney Kaagman
Chris de Moor, oprichter van de Vrije Studio in 1933, begeleider Vrije Studio van 1933 tot 1942, begeleider Vrije Academie van 1947 tot 1951, bestuurslid van 1951 tot 1972

Eerste Vrije Studio, in het midden Chris de Moor
Eerste Vrije Studio, in het midden Chris de Moor

Zelfportret,1921 (Chris de Moor)
Zelfportret,1921 (Chris de Moor)

Christa van Santen, deelnemer Vrije Academie in de jaren vijftig, leerling van Huub Hierck


Co Westerik, begeleider van 1954 tot 1959

Conny Denis,deelnemer van 1972 tot 1978; begeleider van 1980 tot 1992

Conny Denis, jaren '70 (foto Ido Menco)
Conny Denis, jaren ’70 (foto Ido Menco)
Ed van Wijk, fotograaf, begeleider van 1955 tot en met 1970

Dansavond Vrije Academie, 1954 (Ed van Wijk)
Dansavond Vrije Academie, 1954 (Ed van Wijk)
Ferry Slebe, begeleider van 1947 tot 1951

Kaarten bij Ferry Slebe thuis (van links naar rechts Zeldenrust, ?, Mengels, Slebe), 1954.
Kaarten bij Ferry Slebe thuis (van links naar rechts Zeldenrust, ?, Mengels, Slebe), 1954
Frans Zwartjes, docent vanaf 1968, directeur van 1983 tot 1988

Frans Zwartjes en de Cineworkshop, ca 1970-1974
Frans Zwartjes en de Cineworkshop, ca 1970-1974

“Je doet het met wat je hebt, met wat er is, wat er gebeurt…onzin om in Parijs bij een speciale brug te gaan filmen, terwijl we hier in Den Haag aardige bruggen genoeg hebben…”
Frederick Linck, deelnemer van 1968 tot 1973, de laatste jaren als assistent

Frederick Linck met foto Nol KroesFrederick Linck met foto Nol Kroes in een lessituatie.

“Het was continu dialoog. Het was eigenlijk één groot artistiek feest. Er zaten toptalenten en er zaten ook gewoon huisvrouwen die wilden pottenbakken, of iets met textiel. Nou, ga je gang maar! Maar de sfeer was, vrijheid: blijheid. (…)

Je nam de bevlogenheid van de docenten over.”
Georg Hadeler, deelnemer vanaf 1964, docent van 1965 tot en met 1984

Georg Hadeler (rechtsboven met snor, arm over pop) en zijn groep, ca. 1969-1970
Georg Hadeler (rechtsboven met snor, arm over pop) en zijn groep, ca. 1969-1970

“Het doel was: de mensen vrij maken, losmaken. Muziek speelde daarbij een grote rol. Er was een goede band, met Corneel Verlaan, Hans Citroen en Enno Velthuys, die primitief-elektronische muziek maakte. Ze speelden in het lokaal van Lampe; en daar werd dan bij gewerkt: tekenen en schilderen, maar je mocht ook dansen en bewegen.”
George Lampe, docent van 1957 tot 1968, directeur van 1968 tot 1982

George LampeGeorge Lampe in zijn kantoor, ca. 1970

“Wij werken hier aan mentaliteitsverandering. Psychopolis: dat is dat je je keukentje gaat opverven en daarna de voorkamer en zo het hele huis en als je klaar bent, begin je met het huis van de buren en zo de hele straat, de hele wereld tot in Tibet aan toe…. Kunstenaars zijn elite-producenten voor elite-afnemers en daar moeten we van af.”
Gerard Fieret, deelnemer in wisselende perioden tussen 1948 en begin jaren zeventig
Gerard Lutz, begeleider grafiek van 1951 tot en met 1979

Gerard Verdijk, begeleider van 1969 tot en met 1974

Gust Romeijn, begeleider van 1970 tot en met 1980

Henk Peeters

Henk Peeters, 2008 (foto: Galerie de Zaal, Delft)
Henk Peeters, 2008 (foto: Galerie de Zaal, Delft)
Henk Trumpie, begeleider keramiek vanaf 1970

Hermanus Berserik, begeleider illustratief en experimenteel tekenen van 1947 tot en met 1956

Hessel de Boer, begeleider van 1954 tot minstens 1981

Hessel de Boer 1963 (foto Jacques Klok)
Hessel de Boer 1963 (foto Jacques Klok)
Huub Hierck, begeleider van 1955 tot en met 1965

Ingrid Rollema, deelnemer in 1960 en 1969-1970, directeur van 1999 tot 2009

Ingrid Rollema (foto Jacques Meijer)
Ingrid Rollema (foto: Jacques Meijer)

“Je kwam daar met tweeduizend paradijsvogels in aanraking, totaal tegen de stroom in van wat toen de geldende norm was in de samenleving.”
Jaap de Boer, begeleider keramiek van 1951 tot en met 1970

Jan Cremer, deelnemer 19558-1960

Jan Cremer (foto Marianne Dommisse)
Jan Cremer in zijn atelier, 1958 (foto Marianne Dommisse)
Jan van Heel, docent van 1947 tot 1955

Jan van Heel, 1948
Jan van Heel, 1948
‘Ach, als zo’n portret mislukt dan maak je er gewoon een clown van’.
Jan Olyslager, leerling eind jaren ’40, begin ‘50

Jan Roëde, leerling aan de Vrije studio, tussen 1933 en 1942

Jan Sierhuis, docent van 1969 tot en met 1980

Jan Sierhuis, januari 2013
Jan Sierhuis, januari 2013

‘Al die speak-ins en vergaderingen: ik zei, Sjors, als je het niet erg vindt, ik doe niet mee, ik heb GEEN zin in oeverloos gelul!’
Jan Snoeck, deelnemer in 1947-1948 en docent keramiek vanaf 1964

Jan Snoeck met groepJan Snoeck met groep, jaren ’70

‘Ook al noem je een peer een psycho-peer, het blijft toch een peer.’
Josephine Sloet, deelnemer in 1961-1962 en 1968-1970

Josephine Sloet met met een karakteristiek Vrije Academie-werk (olieverf op hout) uit 1969
Josephine Sloet met met een karakteristiek Vrije Academie-werk (olieverf op hout) uit 1969

“Wat je leerde op de Vrije Academie? Zelfstandigheid, jezelf proberen te vinden, net zolang blijven zoeken tot je het vindt; je eigen vrije werk ontwikkelen en je eigen vrije geest. Dat gaat met horten en stoten.”
Kees Andrea, begeleider van 1947 tot 1981

Kees Andrea, 1948
Kees Andrea, 1948
Leo van der Kruk, deelnemer van 1969 tot 1972, docent van 1974

Leo van der Kruk met Pauwenvrouw, balpen en oostindische inkt
Leo van der Kruk met Pauwenvrouw, balpen en oostindische inkt

“De academie heeft mij alles geleerd en mijn levensloop bepaald …”
Leon Zeldenrust, deelnemer van 1947 tot 1952

Leon Zeldenrust
Leon Zeldenrust

“Kijk, als iemand meer gevoel voor kleur heeft dan voor vorm, dan moet je dat stimuleren. Je kunt wel zeggen, ga eens wat studeren op die vorm, maar je moet het karakter van die persoon niet aantasten.
Lichel van der Ende, deelnemer van 1976 tot 1979

Lichel van den Ende
Lichel van den Ende met het model voor een jurk met een diameter van tien meter

“Met mensen omgaan, dat heb ik geleerd aan de Vrije Academie. Samenwerken met heel veel verschillende mensen, fantastisch! Die sfeer is essentieel voor mijn werk.”
Livinus van de Bundt, directeur van de Vrije Academie van 1947 tot 1968

Livinus van de Bundt, ca 1962
Livinus van de Bundt, ca 1962

‘We hopen door de kunst een tegenwicht te geven tegen de technische wetenschappen, die alleen maar leiden tot de overal waarneembare vernietigingstendens; nu wetenschap en techniek zijn uitgelopen op de constructie van atoombommen’ (1948).
Lotti van der Gaag, deelnemer vanaf 1948 tot 1951
Louis Meys, docent van 1947 tot en met 1958

Marijke Verhoef, deelnemer van 1971 tot 1976, docent tot 2011

Marijke Verhoef
Marijke Verhoef
Marinus Boezem, deelnemer van ca 1955 tot 1969

Marinus Boezem
Marinus Boezem in zijn atelier in Middelburg, ca 2015

“Het was er ook wel kneuterig en sektarisch, erg in zichzelf gekeerd. De wereld hield op bij Rijswijk en Voorburg. Ik zag het allemaal wat ruimer …
Die van de Koninklijke: dat waren de lulletjes, de brave Hendriken. Die van de Vrije Academie: dat waren de veelbelovende, de echte, de horzels in de pelzen!”
Max Velthuijs, Leerling vanaf 1947, begeleider illustratief en experimenteel tekenen van 1957 tot en met 1962

MMieke van der Burgt, leerling vanaf 1947, begeleider keramiek en kinderclub van 1954 tot en met 1970

MMiep de Leeuwe, leerling 1947-48

Nol Kroes, docent van 1955 tot en met 1975

Nol Kroes, 1969
Nol Kroes, 1969
Deelnemer vanaf 1977, begeleider van 1979 tot 1984

Paul Hosek Paul Hosek

“Het werken met het materiaal moet vanzelfsprekend worden. De camera als verlengstuk van jezelf, ook letterlijk. Dan rende je met zo’n camera keihard door de duinen en dan dacht je: nou doe ik een salto en dan ging dat ding de lucht in en dan werd die weer opgevangen.
Prachtig beeld! Of een acteur die steeds een beweging over moet doen: als je al die bewegingen gewoon organisch achter elkaar laat staan, dan krijg je die herhaling, heel mooi. De stotteraar spreekt ook de waarheid.”
Peter Gentenaar, deelnemer van 1964 tot 1968 en docent vanaf 1974

Peter Gentenaar
Peter Gentenaar

Aan de Vrije Academie trof ik voor het eerst mensen die mijn werk konden waarderen…
Phil van de Klundert, begeleider van 1965 tot en met 1972

Phil van de Klundert, 1968
Phil van de Klundert met zijn werk Amoebe, 1968.
Pien Hazenberg

Pim van der Maas, begeleider vanaf 1971

Renske Morks, begeleider van 1977 tot 1980

Renske Morks
Renske Morks rechts, Marja Holsnijder links
Rudi Rooijackers, docent vanaf 1951, adjunct-directeur vanaf 1969

Rudi Rooijackers
Rudi Rooijackers
Ruud Monster, deelnemer fotografie van 1971 tot 1972

gepubliceerde foto en de Topconcamera waarmee hij de foto maakte, augustus 2016 Ruud Monster met zijn eerst gepubliceerde foto en de Topconcamera waarmee hij de foto maakte

“Het gaat erom te leren kijken. Meestal zijn de dingen die je niet gepland hebt, leuker dan wat je wel gepland hebt.”
Tomas Rajlich, begeleider vanaf 1971

Ton Hoogendoorn, Leerling vanaf 1948, begeleider illustratief en experimenteel tekenen vanaf 1955

Trix Zwartjes, begeleider vanaf 1971

Trix Zwartjes
Trix Zwartjes
Victor Meeussen, fotograaf, begeleider van 1955 tot en met 1970

Wil Bouthoorn, begeleider van 1966 tot 1991

Wil Bouthoorn, 1973
Wil Bouthoorn, 1973

Wil Korrelboom, begeleider modeafdeling van 1960 tot 1970

Leerlingen van Wil Korrelboom in kleding van papier, 1967
Leerlingen van Wil Korrelboom in kleding van papier, 1967

‘Je bent creatiever als je er geen geld mee verknoeit.’
Willem Schrofer, begeleider 1947-1948

Willy Rieser, deelnemer in 1948-1949

Willy Rieser met een portret van medeleerling Jacques Vonk en rechtsboven een schilderij door zijn echtgenote Miep de Leeuwe Willy Rieser met een portret van medeleerling Jacques Vonk en rechtsboven een schilderij door zijn echtgenote Miep de Leeuwe

“Wat heb je eigenlijk aan een academie, een opleiding überhaupt?
(…) Je kunt beter geen les hebben, maar wèl zien wat de anderen doen.
(…) De grondbeginselen van het schilderen kan ik je in een week leren.”